اخبار اقتصادی
چاپ00013:30 - 1403/07/05

رپرتاژ آگهی |

بهترین کود برای رشد چغندر قند + آسان‌ترین راه‌های افزایش تناژ چغندر

اگر به دنبال راه‌هایی ساده و با کمترین زحمت برای افزایش تناژ چغندر قند هستید، در این مقاله بهترین روش‌ها و نکات کاربردی را بررسی می‌کنیم که کمترین هزینه را دارند. با رعایت اصول کشاورزی، می‌توانید به راحتی عملکرد مزرعه خود را بهبود دهید. همچنین، یک کود مؤثر معرفی می‌کنیم که نقش کلیدی در افزایش محصول چغندر قند دارد. تا پایان همراه ما باشید.

راه‌های افزایش تناژ چغندر قند

اگر به دنبال راه‌هایی ساده و با کمترین زحمت برای افزایش تناژ چغندر قند هستید، در این مقاله بهترین روش‌ها و نکات کاربردی را بررسی می‌کنیم که کمترین هزینه را دارند. با رعایت اصول کشاورزی، می‌توانید به راحتی عملکرد مزرعه خود را بهبود دهید. همچنین، یک کود مؤثر معرفی می‌کنیم که نقش کلیدی در افزایش محصول چغندر قند دارد. تا پایان همراه ما باشید.

راه‌های افزایش تناژ چغندر قند که تجربه ثابت کرده جواب می‌دهند!

روش‌هایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم همگی در مزارع چغندر مختلف به صورت دقیق امتحان شده‌اند و نتایج فوق‌العاده‌ای را ثبت کرده‌اند. در ادامه به این راهکارها می‌پردازیم.

انتخاب بذرهای با کیفیت 

انتخاب بذرهای باکیفیت و اصلاح‌شده نقش کلیدی در موفقیت کشت چغندر قند دارد. بدون بذر مناسب، کوددهی و سایر اقدامات بی‌فایده است. بذر باید مقاوم به آفات و بیماری‌ها، بدون ناخالصی و دارای قدرت جوانه‌زنی بالا باشد تا بیشترین درصد تبدیل به گیاه را داشته باشد.

آبیاری منظم و کنترل شده

چغندر قند به مقدار مشخصی آب در دوره‌های مختلف رشد خود نیاز دارد. این نیاز به میزان رشد گیاه، نوع خاک و شرایط آب و هوایی بستگی دارد. معمولاً، چغندر قند در مراحل اولیه رشد به آب بیشتری نیاز دارد و در مراحل بعدی نیاز آبی کاهش می‌یابد.

با استفاده از ابزارهایی مانند رطوبت‌ سنج‌ها می‌توانید سطح رطوبت خاک را تشخیص دهید و بهترین زمان برای آبیاری را انتخاب کنید.

رعایت تناوب زراعی

برای رشد بهینه و جلوگیری از کاهش عملکرد و بیماری‌های خاک، نباید سال‌های متوالی چغندر قند در یک قطعه زمین کاشته شود. باید بین دوره‌های کاشت چغندر قند و دیگر محصولات کشاورزی در یک زمین، فاصله 3 تا 5 ساله رعایت شود. 

بهترین گیاهان برای تناوب زراعی با چغندر قند، گندم، یونجه و ذرت دانه‌ای هستند؛ به ویژه اگر بقایای گیاهی به خاک برگردانده شود.

زمان‌بندی صحیح کاشت

بسیار مهم است که با توجه به شرایط اقلیمی منطقه خود، زمان مناسبی را به کشت این گیاه اختصاص دهید. معمولاً چغندر قند در اوایل بهار یا پاییز کاشته می‌شود تا مراحل اولیه رشد خود را در دماهای ملایم سپری کند.

تنظیم تراکم بوته‌ها

تراکم بوته‌ها به معنای ایجاد فاصله مناسب و تعداد بوته‌ها در هر واحد سطح از زمین است. هر قدر تراکم بوته‌ها بیشتر شود، رقابت بر سر آب و مواد مغذی بیشتر می‌شود و عملکرد کاهش می‌یابد. 

اگر تعداد بذر زیادی را برای کشت استفاده کرده‌اید باید بوته‌های اضافی را حذف کنید، هر قدر سریع‎تر اقدام به تُنک کردن بوته‌ها کنید، بوته‌های باقیمانده فرصت بهتری برای رشد دارند. معمولاً این کار را قبل از مرحله شش برگی چغندر انجام می‌دهند.

با حفظ فاصله بین بوته‌ها شاهد افزایش گردش هوا و کاهش رطوبت در سطح بوته‌ها خواهید بود که به کاهش بیماری‌ها و آفات کمک می‌کنند.

پیشگیری و کنترل رشد علف‌های هرز 

برای جلوگیری و کنترل موثر علف‌های هرز در مزارع چغندر، بهتر است از روش‌های مختلف به‌صورت ترکیبی استفاده کنید. استفاده از علف‌کش‌های شیمیایی، به‌کارگیری کولتیواتورهای مکانیکی و وجین دستی همگی راهکارهای مناسبی برای مدیریت علف‌های هرز هستند.

حذف علف‌های هرز یکی از راه‌های افزایش تناژ چغندر است.

کوددهی اصولی و مناسب

استفاده از کودهای باکیفیت در زمان‌های مناسب، به‌ویژه کودهایی که حاوی درشت‌مغذی‌هایی مانند نیتروژن، پتاسیم، فسفر و انواع ریزمغذی‌ها هستند، می‌تواند تأثیر چشمگیری در افزایش تناژ چغندر قند داشته باشد. همچنین استفاده از کودهای آلی به بهبود کیفیت خاک و رشد چغندر کمک می‌کنند. به همین منظور در بخش بعدی یکی از کودهای مطرح بازار را معرفی می‌کنیم.

شکستن رکورد برداشت چغندر قند با کود ده ایکس شوک

طبق تجربه کشاورزان یکی ازنشانه‌های کود مرغوب این است که خلوص و انحلال پذیری بالای آن است؛کود ده ایکس شوک این ویژگی‌ها را به‌خوبی داراست. این کود با جدیدترین تکنولوژی روز دنیا یعنی نانوکود تولید شده است و ذرات بسیار کوچکی دارد؛ پس جذب سریع‌تری دارد.

 ده ایکس شوک شامل 10 عنصر مغذی برای گیاهان چغندراست که نشان دهنده غنی بودن آن است.

نیتروژن، فسفر و پتاسیم از درشت مغذی‌های این کود هستند که 45 درصد از ترکیبات این کود را به خود اختصاص داده‌اند. 

دیگر ترکیبات این کود شامل هیومیک اسید و فولویک اسید، اسیدهای آمینه، جلبک دریایی و ریزمغذی‌ها هستند. تاثیرات فوق‌ العادۀ کود نامبرده بر مزرعه چغندر عبارت‌اند از:

  •  نیتروژن و اسیدهای آمینه موجود در این کود، به رشد برگ‌ها کمک می‌کنند. اگر سطح برگ چغندر قند بزرگ‌تر باشد، نور خورشید بیشتری را جذب می‌کند و فتوسنتز بیشتری صورت می‌گیرد.
  • این کود کمک می‌کند مواد قندی به قسمت ریشه ذخیره‌ای گیاه انتقال یابد، در نتیجه غده‌ها بزرگ‌تر می‌‌شوند و تناژ محصول می‌شود.
  • ده ایکس شوک این قابلیت را دارد که از بروز بیماری‌ها و آفات در چغندر پیشگیری کند و در حفظ سلامت چغندر موثر است.
  • بزرگ شدن غدۀ چغندر انرژی فراوانی را صرف می‌کند، ده ایکس می‌تواند این انرژی را تامین کند و به سراسر گیاه انتقال دهد.
  • ریزمغذی‌هایی مثل آهن، روی و کلسیم در این کود به جذب بهتر مواد مغذی و بهبود فرایندهای زیستی گیاه کمک می‌کنند.
  • هیومیک اسید و فولویک اسید که در کود ده ایکس با درصد مناسبی وجود دارند به بهبود ساختمان خاک و افزایش رشد ریشه‌ها کمک می‌کنند.
  • ده ایکس شوک همچنین با بهبود فشار اُسمزی گیاه که نقش مهمی در انتقال آب داخل گیاه دارد، باعث افزایش عیار چغندر قند می‌شود.

با توجه به توضیحات ارائه شده، کود ده ایکس شوک می‌تواند تمام نیازهای چغندر را برای افزایش تناژ برطرف کند. این کود نه تنها به بهبود رشد و عملکرد گیاه کمک می‌کند، بلکه مصرف آن هیچ خطری برای محیط زیست و گیاه ندارد و کاملاً ایمن است.

برای دریافت مشاوره درباره انتخاب بهترین کود تقویتی چغندر، اینجا کلیک کنید.

روش مصرف کود برای افزایش رشد چغندر قند

برای دریافت بهترین نتیجه از کود ده ایکس لازم است دستور العمل‌هایی مانند زمان، نحوه و مقدار مصرف را طبق توصیه شرکت سازنده و پیشنهاد کارشناسان کشاورزی انجام دهید.

  • زمان مصرف

از کود ده ایکس شوک برای چغندر می‌توانید در تمام مراحل رشد چغندر (جوانه زنی، تشکیل غده، بزرگ شدن غده) استفاده کنید.

  • نحوه مصرف

این کود به روش‌های رایج کود دهی یعنی آبیاری و محلول پاشی قابل استفاده است.

  • مقدار مصرف

مقدار مصرف این کود برای کود دهی به روش آبیاری به ازای هر هکتار بین 10 الی 20 لیتر مصرف کنید و جهت محلول پاشی 3 تا 5 لیتر از کود را با 400 الی 800 لیتر آب ترکیب کنید و استفاده کنید.

رایج‌ترین اشتباه کشاورزان در کشت چغندر قند

برخی چغندرکاران برای اینکه بتوانند عیار چغندر را افزایش دهند، اقدام به کاهش میزان آبیاری و ایجاد تنش آبی می‌کنند تا غلظت قند در ریشه‌ها افزایش یابد. همچنین، استفاده از نمک‌های معدنی یا آبیاری با آب شور به عنوان روش‌هایی برای وارد کردن تنش به گیاه به‌ منظور افزایش تولید قند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اشتباه کشاورزان در کشت چغندر قند

به یاد داشته باشید که این روش‌ها ممکن است عیار چغندر را افزایش دهند، اما در عوض تناژ محصول را کاهش خواهند داد. بنابراین، بهتر است از تکنیک‌های دیگری استفاده کنید که علاوه بر افزایش عیار، باعث افزایش تناژ چغندر قند نیز شوند.

با استفاده از روش‌های بهینه و انتخاب کود مناسب، می‌توانید تناژ چغندر قند خود را به حداکثر برسانید. کیفیت و کمیت محصول نهایی به تصمیمات شما در مدیریت مزرعه بستگی دارد.

مطلب برگرفته از plantsneed.com

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
سامانه بتا بانک رفاه کارگران